Jak se hraje RunArch ve zkratce?
Co je RunArch?
RunArch je kompetitivní abstraktní hra, určená primárně pro dva hráče, ale má i mód pro jednoho hráče, kdy oponentem je automa. Při hře dvou hráčů lze navíc hru hrát podle jednoduchých pravidel, vhodných i pro menší děti nebo méně zkušené hráče, nebo podle rozšířených pravidel, které z hry dělají opravdový mozkolam na úrovni přemýšlecích her jako jsou šachy, go a podobně.
Jaký je cíl hry?
Jednoduchá hra: Získat co nejvíce bodů ze všech obodovaných karet a body za vítězství v souboji o kartu s nejvyšším bodovým hodnocením.
Komplexní hra: Navíc v komplexní hře podle rozšířených pravidel je možné během hry provádět sázky a na konci obodovat sázky na konečný počet karet v jednotlivých archívech a na dlouhodobé veřejné cíle. Také lze získat body za splnění svého soukromého dlouhodobého tajného cíle, na který se sázky neprovádějí.
Jaké jsou principy hry ve zkratce?
Na začátku jednoduché varianty hry hráč obdrží na ruku dvě karty. V případě komplexní varianty hry obdrží na ruku karty čtyři, z čehož si na základě svého taktického a strategického rozhodnutí dvě nechá na ruce, třetí odloží jako svůj dlouhodobý tajný cíl a čtvrtou odloží jako dlouhodobý veřejný cíl.
Na herním plánu 5×5 polí se hráči snaží prohazováním kamenů vytvořit kombinaci pěti kamenů co nejvíce podobnou vzoru, který mají na kartě v ruce. Kartu, u které se hráči podařilo vytvořit z kamenů kombinaci dostatečně podobnou vzoru na kartě, se pokusí hráč vyhodnotit a obodovat. Karta musí splňovat jisté podmínky pro její platné obodování, hráč ji podle těchto pravidel a podmínek oboduje a body si zaznamená na počítadle skóre. Kartu v jednoduché variantě hry odloží bokem a dolízne si za ní na ruku novou. V komplexní variantě hry musí hráč kartu uložit do jednoho ze tří archívů na své desce hráče podle pravidel archívů. Kromě dolíznutí karty z dobíracího balíčku je v rozšířené verzi k dispozici v pozdějších fázích i dobírání karet na ruku z veřejné nabídky karet, což jsou lícem nahoru otočené karty tak, že je vidět pouze jejich oblast shody (viz. popis karet), ale nikoli oblast vzorů. Podmínky pro obodování karty jsou v rozšířené variantě různé v různých fázích hry a ztěžují se, v jednoduché variantě jsou podmínky pro obodování shodné po celou dobu hry.
Jednoduchá varianta hry končí poté, kdy jeden z hráčů překročí na bodovací stupnici předem dohodnutý počet bodů, obvykle 75. Rozšířená varianta hry končí ve chvíli, kdy jeden z hráčů vloží do archívů desátou kartu. Kolo se dohraje tak, aby měli oba hráči stejný počet odehraných kol.
K získaným bodům díky obodovaným kartám se na konci jednoduché i rozšířené varianty hry ještě připočtou bonusové body za obodování nejhodnotnější karty během hry. A v rozšířené variantě ještě navíc body za sázky na archívy a za splnění dlouhodobých cílů.
Co navíc má rozšířená hra?
Předně je to deska hráče s archívy a další herní principy. Archívy schraňují karty různých či stejných barev nebo tvarů. Hráč si může během rozšířené hry vsadit pomocí sázkového žetonu na počet karet, které bude mít podle svého odhadu a taktiky hry v těchto třech archívech na konci hry.
Také může uskutečnit sázku na splnění některého ze dvou dlouhodobých veřejných cílů.
Pro uskutečnění sázky na počet karet v archívu či splnění dlouhodobého veřejného cíle je potřeba během hry získat sázkové žetony.
Sázkové žetony se dají získat během hry v přesně danou chvíli (při ukládání karet do archívů) tím, že hráč:
- vloží kartu do jednoho z archívů tak, že je v archívech přesný počet či kombinace karet zobrazená na podmínkových žetonech pro zisk sázkových žetonů
- posune bodovací žeton o počet získaných bodů z pravě uložené karty do přesného rozpětí bodových hodnot v průběžném skóre na bodovací stupnici, kam je sázkový žeton náhodně umístěn při přípravě hry
Sázkový žeton musí být umístěn na některou sázkovou příležitost okamžitě po jeho získání. Není tedy možné sázkové žetony schraňovat a sázky provádět až ve chvíli, kdy je jasné, jaké sázkové příležitosti budou na konci hry splněny.
Dlouhodobé cíle jsou úkoly vyznačené přímo na kartách. Hráč si na začátku rozšířené varianty hry vybere ze čtyř karet v ruce jednu kartu jako svůj soukromý dlouhodobý tajný cíl a položí si ji lícem dolů vedle své desky hráče. Pro zisk bodů za splnění tajného cíle hráči stačí mít na konci hry ve svých archívech požadovaný nebo vyšší počet karet stejné barvy či tvaru, které požaduje úkol. Druhou kartu vybere jako dlouhodobý veřejný cíl, a položí ji lícem nahoru vedle herního plánu. Pro zisk bodů za splnění veřejného či tajného cíle musí hráč mít na konci hry požadované počty karet stejné barvy či tvaru ve všech svých archívech, ale u veřejného cíle si navíc musí na jeho splnění vsadit během hry sázkový žeton. Pokud si na veřejný cíl nevsadil, nemůže za něj získat body i kdyby ho splnil, narozdíl od tajného cíle, na který se nesází.
Za sázky, které jsou na konci vyhodnoceny jako úspěšné, získá hráč dodatečné vítězné body. Za sázky neúspěšné jsou mu však body odečítány.
Hra v rozšířené variantě končí v kole, ve kterém některý z hráčů umístí do svých archívů desátou kartu.
Herní materiál, názvosloví a notace
Herní plán se skládá z matice 5×5, kde na každé místo v matici je umístěna jedna z 25ti různých herních podložek.
Herní podložky jsou čtvercové komponenty, které se vkládají do bodovacího rámečku a vytvoří matici 5×5 herního plánu. Každá herní podložka má svojí barvu (jednu z pěti) a je na ní vyobrazený tvar kamene (jeden z pěti). Celkem existuje tedy 25 unikátních podložek v pěti barvách a s pěti různými vyobrazenými tvary kamenů na nich.
Herní kameny, kterých je také 25 různých, jsou základním herním prvkem. Jsou vždy dva mezi sebou navzájem prohazovány na herním plánu. V jednoduché variantě hry je od začátku do konce možné prohazovat navzájem mezi s sebou sousední kameny ležící kolmo i diagonálně. V rozšířené variantě hry nejprve pouze kolmo v první fázi hry, v druhé fázi hry i šikmo a od třetí fáze dokonce ob kámen.
Zkratka | Runa | Tvar | Barva | Kámen | Podložka |
---|---|---|---|---|---|
0R | Dagaz | kolečko | červená | ||
3R | Teiwaz | trojúhelník | červená | ||
4R | Uruz | čtverec | červená | ||
5R | Othala | pěticípá hvězda | červená | ||
6R | Jera | šestiúhelník | červená | ||
0B | Dagaz | kolečko | modrá | ||
3B | Teiwaz | trojúhelník | modrá | ||
4B | Uruz | čtverec | modrá | ||
5B | Othala | pěticípá hvězda | modrá | ||
6B | Jera | šestiúhelník | modrá | ||
0G | Dagaz | kolečko | zelená | ||
3G | Teiwaz | trojúhelník | zelená | ||
4G | Uruz | čtverec | zelená | ||
5G | Othala | pěticípá hvězda | zelená | ||
6G | Jera | šestiúhelník | zelená | ||
0Y | Dagaz | kolečko | žlutá | ||
3Y | Teiwaz | trojúhelník | žlutá | ||
4Y | Uruz | čtverec | žlutá | ||
5Y | Othala | pěticípá hvězda | žlutá | ||
6Y | Jera | šestiúhelník | žlutá | ||
0V | Dagaz | kolečko | fialová | ||
3V | Teiwaz | trojúhelník | fialová | ||
4V | Uruz | čtverec | fialová | ||
5V | Othala | pěticípá hvězda | fialová | ||
6V | Jera | šestiúhelník | fialová |
Poznámka: Ke každému hernímu kameni existuje právě jedna odpovídající herní podložka, která se s kamenem shoduje ve vyobrazené barvě a vyobrazeném tvaru. Rozdíl mezi kameny a podložkami je ten, že podložky zůstávají po celou dobu hry na svých místech a tvoří herní plán 5×5 polí, zatímco s kameny se manipuluje a navzájem se vždy dva kameny prohazují na těchto podložkách.
Runy vyobrazené na podložkách a kamenech slouží k větší tématičnosti hry a nemusíte se jimi, pokud nechcete, během hry vůbec rozptylovat! Důležité jsou tedy pouze barva a tvar kamene, nebo jeho vyobrazení na podložce! Konkrétní runa je vždy pevně svázána s daným tvarem, jak zjistíte i v předchozí tabulce a můžete tedy vnímat runy pouze jako grafický a tématický prvek a nemá na úspěšné hraní a pochopení hry žádný vliv, ale dotváří atmosféru hry.
Tabulka výše ukazuje, že kamenů a podložek je 25 různých. Kameny a podložky mají dvě vlastnosti, které jsou pro ně důležité – svůj tvar a svojí barvu. Vždy jeden tvar z pěti tvarů (0=kolečko, 3=trojúhelník, 4=čtverec, 5=pěticípá hvězda, 6=šestiúhelník) v jedné z pěti barev (R=červená, B=modrá, G=zelená, Y=žlutá, V=fialová) . V předchozích závorkách je vždy před rovnítkem zkratka barvy nebo tvaru používaná v notaci. Notace se používá k zaznamenání průběhu hry, stejně jako například v šachu. Zkratka je dvojice symbolů v pořadí Barva+Tvar, takže 0R je kolečko červené barvy nebo 5Y je pěticípá hvězda žluté barvy.
Podložky jsou narozdíl od kamenů čtvercové, ale mají na sobě zobrazenu barvu a tvar, stejně jako u kamenů. Takže podložka 6V je sice čtvercová podložka (cca 5x5cm) fialové barvy, ale má na sobě zobrazený tvar šestiúhelníku.
Herní karty mají na sobě několik důležitých oblastí, kde jsou znázorněny tyto informace:
- Oblast vzoru – je nejdůležitější oblastí a je největší na kartě. Je v ní zobrazena pětice kamenů jako vzor, podle kterého se během hry hráči snaží sestavit herní kameny na herním plánu pro zisk bodů. Platí, že na každé kartě je jiný vzor a také platí, že v každém vzoru neexistují dva kameny stejné barvy a nebo dva kameny stejného tvaru.
- Oblast cílů – je uprostřed nahoře karty a jsou v ní zobrazeny úkoly/cíle, za jejichž splnění na konci hry hráč může dostat dodatečné body.
- Oblast shody – je pravá část karty, která má konkrétní jednu z pěti barev shody a je na ní zobrazen konkrétní jeden tvar shody kamene. Podle barev a tvarů v této oblasti se kompletují karty podle daných podmínek do archívů na desce hráče.
- Oblast sázek – jsou místa v barvě hráče, kam hráči položí své sázkové žetony v případě, že je karta vyložena na stole jako dlouhodobý veřejný cíl a hráč se rozhodne si na jeho splnění vsadit.
- Oblast pohybů automy – je skupina šipek, které znázorňují směr, kterým pohne automa daným kamenem (podle barvy shody a tvaru shody) při sólové variantě hry.
Deska hráče má na sobě znázorněné tři archívy pro ukládání odehraných karet do nich. U každého archívu je znázorněna i podmínka, které kombinace karet je přípustné do nich ukládat.
- Levý archív smí obsahovat pouze karty shodné barvy nebo shodného tvaru kamene. Například čtyři karty se stejným tvarem -> 0R 0B 0V 0R, tzn. v tomto případě všechny s kolečkem, ale v různých barvách! Nebo pět karet ve stejné barvě -> 0R 0R 4R 3R 3R, tzn. dvě karty s kolečkem, jedna se čtvercem a dvě s trojúhelníkem, ale všechno to jsou karty červené barvy.
- Střední archív smí obsahovat pouze karty s vyobrazením kamenů různých tvarů. Například -> 0R 3R 5R 6Y, tzn. červené kolečko, červený trojúhelník a červená pěticípá hvězda a žlutý šestiúhelník, čili žádný tvar se neopakuje.
- Pravý archív smí obsahovat pouze karty různých barev. Například -> 0R 0B 3Y 6G, tzn. červené a modré kolečko, žlutý trojúhelník a zelený šestiúhelník, čili žádná barva se neopakuje.
Žetony bonusových akcí jsou žetony, kdy z jedné strany je zobrazen symbol bonusové akce a z druhé strany je zobrazena hodnota minimálního bodového zisku z karty. Je celkem 24 žetonů pro přípravu hry, vždy stejná sada 12ti žetonů pro každého hráče. Žetony bonusových akcí mají dvě funkce.
Pokud jsou zobrazeny nahoru hodnotou, tak tato hodnota říká, jaké je minimum bodů pro právě hranou fázi hry a tím pádem pro právě vyhodnocovanou kartu, které musí dosáhnout, aby karta mohla být obodována a vložena poté do archívu.
Pokud jsou zobrazeny nahoru symbolem bonusové akce, tak tento symbol označuje akci, které smí hráč provádět nad rámec základního kolmého prohazování dvou kamenů nebo základního počítání v dané fázi hry a pozdějších.
Vždy, když hráč překročí na počítadle bodů milník fáze, tzn. 25 / 50 / 75 bodů, tak vezme svůj vrchní žeton, který do té doby zobrazoval a určoval hodnotu jeho karetního minima v dané fázi hry, otočí jej tak, aby byl nahoru symbolem bonusové akce a takto ho předá protihráči. Tímto se hráči ztížily podmínky pro minimální bodování karet, protože si odkryl spodnější žeton pro další fázi a spodnější žetony pro vyšší fázi mají vždy hodnotu nutného minima vyšší nebo alespoň shodnou jako žeton právě předaný spoluhráči. A naopak protihráči se otevřela další bonusová akce, protože získal od hráče bonusový žeton s odkrytou novou bonusovou akcí na druhé straně žetonu.
Fáze | Symbol bonusové akce a popis akce | Hodnoty minimálního bodového zisku z karty |
2 | diagonální šipky oboustranné – hráč může od chvíle získání tohoto bonusového žetonu (tzn. že protihráč překročil hranici 25 bodů) prohazovat kameny nejenom kolmo, ale i diagonálně | ≥5 nebo ≥6 nebo ≥7 |
3 | dvě kolečka ze šipek – hráč může od chvíle získání tohoto bonusového žetonu (tzn. že protihráč překročil hranici 50 bodů) prohazovat kameny dvojitým tahem nebo ob kámen | ≥7 nebo ≥8 nebo ≥9 |
4 | diagonální šipky jednostranné a symbol vítězných bodů – hráč může od chvíle získání tohoto žetonu (tzn. že protihráč překročil hranici 75 bodů) bodovat karty i na dvou nejdelších diagonálách herního plánu a navíc si smí k hodnotě karty podle vzoru přičíst i body za shodu podložek a kamenů na herním plánu podle barvy a tvaru v oblasti shody karty | ≥9 nebo ≥10 nebo ≥11 |
zamítavý křížek – hráč nikdy nemůže získat bonusový žeton s tímto symbolem, protože tento žeton zůstává ležet u protihráče až do konce hry otočený hodnotou minimálního bodového zisku z karty směrem nahoru | ≥11 nebo ≥12 nebo ≥13 |
Příprava hry
Hráči sestaví rámeček tak, aby na sebe navazovaly jednotlivé čtyři segmenty rámečku podle zvyšující se hodnoty bodů. Segmenty rámečku mají na sobě hodnoty 1-25, 26-50, 51-75 a 76-100 bodů. Políčko segmentu se 100 body je zároveň i políčkem s počtem bodů nula (0). Rámeček se během hry používá k označování dosažených bodů pomocí ukazatelů. V tuto chvíli každý hráč položí na políčko nula svoje dva ukazatele ve své barvě – větší ukazatel celkového skóre a menší ukazatel maxima bodů dosažených jednou kartou.
Dále dovnitř rámečku hráči sestaví herní plán (např. dle předem připraveného vzoru v pravidlech). Herní plán je matice 5×5 herních podložek. Je pro hru výrazně lepší, pokud herní plán splňuje následující pravidla:
- V každém řádku herního plánu se nesmí opakovat dvě podložky, které by na sobě měly zobrazenu stejnou barvu.
- V každém řádku herního plánu se nesmí opakovat dvě podložky, které by na sobě měly zobrazen stejný tvar.
- V každém sloupci herního plánu se nesmí opakovat dvě podložky, které by na sobě měly zobrazenu stejnou barvu.
- V každém sloupci herního plánu se nesmí opakovat dvě podložky, které by na sobě měly zobrazen stejný tvar.
Herní plány, které vyhovují těmto pravidlům, jsou součástí pravidel, nebo se budou moci vygenerovat na webové stránce (zatím ve vývoji).
Na herní plán se položí 25 herních kamenů zcela náhodně tak, aby byl právě jeden herní kámen na jedné herní podložce, které tvoří herní plán. Není vůbec důležité, zda barva a tvar kamene se shoduje s barvou či tvarem podložky, na kterou je kámen umístěn.
Dále si každý hráč vezme svou desku hráče ve svojí barvě a dá si ji před sebe.
Balíček karet se zamíchá a každý hráč obdrží 5 karet. Dvě z nich si vybere a odloží je lícem nahiru vedle herního plánu. Tyto 4 karty (po dvou od každého hráče) tvoří nabídku veřejných úkolů a na jejich splnění si mohou hráči během hry vsadit. Jednu kartu z ruky si dá hráč lícem dolů jako svůj tajný úkol a během hry se na ní může kdykoli podívat, nesmí ji však už nikdy vyměnit za jinou kartu. Pokud splní úkol zobrazený na kartě na konci hry, dostane za splnění úkolu body, aniž by si na svůj tajný úkol musel vsadit. Zbylé dvě karty si každý hráč nechá v ruce a s nimi začne hru.
Ze zbytku balíčku se udělá dobírací balíček a veřejná nabídka následovně: Připravující hráč z balíčku vezme 4 karty, položí je na stůl lícem nahoru a překryje karty navzájem v řadě tak, aby z každé spodnější karty byla vidět pouze oblast shody a nikoli oblasti vzorů a úkolů. Nejvýše položenou kartu z této čtveřice, respektive její oblasti vzoru a úkolů, překryje zbytkem dobíracího balíčku, který na kartu položí lícem dolů.
Žetony bonusových akcí jeden z hráčů otočí všechny nahoru symboly bonusových akcí a rozdělí je na dvě skupiny podle barvy hráčů. Dále vezme skupinu těchto 12ti žetonů ve své barvě a rozdělí je do čtyř skupin podle symbolů bonusových akcí po třech žetonech. Nakonec z každé skupinky vybere náhodně právě jeden žeton, aniž by se do té doby podíval na druhou stranu bonusových žetonů na hodnoty na nich napsané, což jsou minimální hodnoty pro obodování karty v dané fázi hry.
Žetony podmínek pro zisk sázkových žetonů jsou náhodně zamíchány a otočeny, potom se z nich vezme právě šest náhodných žetonů a dají se vedle herního plánu. Představují množinu podmínek pro zisk sázkových žetonů. Zbylé žetony podmínek se odloží zpátky do krabice, už je nebudou potřebovat.
Žetony sázek jsou také náhodně zamíchány a otočeny, potom se jednotlivě položí na žetony podmínek pro zisk sázkových žetonů. Takže na konci této operace leží na každém žetonu podmínek pro zisk sázkových žetonů právě jeden sázkový žeton a to náhodně nahoru buď zlatou nebo stříbrnou stranou. Zbylé čtyři sázkové žetony hráči položí náhodně na místa na rámečku, na segment 51-75 dva a na segment 76-100 také dva.
Tím je příprava hry u konce.
Průběh kola
Hráč během svého tahu provede jednu povinnou akci a případně až několik nepovinných akcí vyhodnocení karet, uložení karty do archívu a případně sázek. Akce vyhodnocení karet může následovat kdykoli v tahu hráče, klidně před povinnou akcí, pokud situace na herním plánu umožní hráči kartu vyhodnotit.
Povinná akce – přesun kamenů
Hráč je povinen během svého tahu provést výměnu pozic dvou či více kamenů způsobem závislým na fázi hry, ve které se hráč nachází. Fáze hry pro hráče je určena počtem získaných bodů hráče a jeho protihráče a tím pádem odkrytými dodatečnými bonusovými žetony.
Fáze 1 – protihráč má 0 – 25 bodů a hráč nemá otočený žádný bonusový žeton. V tomto případě hráč smí právě jednou prohodit pozici dvou přímo sousedících kamenů a to pouze v kolmém směru, tedy buď horizontálně, nebo vertikálně.
Fáze 2 – protihráč má 26 – 50 bodů a hráč má tím pádem otočený bonusový žeton s možností diagonálního prohazování. V tomto případě hráč smí právě jednou prohodit pozici dvou přímo sousedících kamenů a to jak v kolmém, tak i diagonálním směru.
Fáze 3 – protihráč má 51 – 75 bodů a hráč má tím pádem odkrytý další bonusový žeton s možností dvojitého prohození či prohození ob kámen.
- V případě dvojitého prohození hráč smí:
- buď dvakrát prohodit pozici dvou přímo sousedících kamenů a to jak v kolmém, tak i diagonálním směru, přičemž je jedno, zda některý z kamenů, které se účastní druhého prohození, se účastnily již prohození prvního nebo nikoli. Je tedy možné provést tzv. spřažené dvojité prohození, kdy jedním z kamenů se hýbe v obou prohozeních, čili se prohození postupně účastní celkem tři kameny.
- nebo je možné provést nespřažené dvojité prohození, tedy zcela nezávisle dvě prohození dvou sousedících kamenů během tahu, čili se prohození postupně zúčastní celkem čtyři kameny.
- V případě prohození ob kámen hráč prohodí dva na sebe kolmo nebo diagonálně navazující kameny, které ale spolu přímo nesousedí, ale je mezi nimi ještě jiný kámen, který je oběma kameny při jejich prohození přeskočen a ponechán na původním místě, čili se prohození účastní právě jen dva kameny.
Fáze 4 – protihráč má více než 75 bodů. V této fázi nezískává hráč díky bonusovému žetonu další možnosti pohybu kameny, ale otevírá se mu možnost vyhodnocovat vzory na kartě vůči kamenům i na dvou nejdelších diagonálách na herním plánu a navíc možnost si k bodům za vyhodnocenou kartu přičíst i body za počet shodných barev a tvarů podložek a kamenů na nich ležících podle oblasti shody na kartě.
Nepovinné akce – vyhodnocení karet a jejich ukládání do archívů či zisk sázkových žetonů a jejich uplatnění při sázkách
Pokud před svým prohozením kamenů, během něho v případě dvojitého prohození (fáze 3 a vyšší) nebo po skončení (všech) prohození hráč na herním plánu zjistí kombinaci kamenů, která odpovídá vzoru na kartě (viz. pravidla pro obodování karty), může hráč prohlásit, že chce obodovat kartu a následně provede její vyhodnocení, resp. vyhodnocení vzoru na ní uvedeného vůči konkrétnímu sloupci či řádku na herním plánu, popř. vůči dvěma nejdelším diagonálám, pokud je hráč ve fázi 4 a tím pádem má otočený příslušný bonusový žeton, který mu toto umožňuje. V případě, že karta projde všemi pravidly pro obodování karty, pak kartu uloží do některého z archívů a připíše si body. Pokud karta nevyhoví některému z pravidel, vrátí si jí hráč zpět na ruku a pokračuje ve svém tahu, pokud ještě má k dispozici nějaká prohození. Pokud nemá žádná prohození k dispozici, protože už je vyčerpal, je na řadě protihráč.
Pravidla pro vyhodnocení karty
- každý kámen namalovaný ve vzoru na kartě se musí shodovat s kamenem na stejné pozici v hráčem vybraném sloupci, řádku či diagonále alespoň v jednom ze dvou atributů a sice buď v barvě, nebo ve tvaru. Pokud kámen na každé pozici ve vzoru na kartě nemá svůj (alespoň částečně shodný buď v tvaru, nebo v barvě, nebo shodný v obojím) protějšek kamene v hráčem vybraném sloupci, řádku či diagonále, karta se dále nevyhodnocuje.
- za každou shodu kamene ve vzoru a na herním plánu v barvě získá hráč jeden bod, zrovna tak za každou shodu ve tvaru. Minimálně tak může karta získat 5 bodů (na každé pozici ve vzoru došlo právě k jedné shodě v barvě či tvaru s kameny na herním plánu), maximálně může získat 10 bodů (na každé pozici ve vzoru došlo ke shodě v barvě i ve tvaru s kameny na herním plánu). Důležité tedy je, že každá pozice ve vzoru musí dosáhnout alespoň na jeden bod, jinak se karta vrací na ruku.
- v tuto chvíli musí karta získat alespoň tolik bodů za shodu vzoru vůči kamenům na herním plánu, kolik ukazuje žeton minimálního bodového zisku v danou chvíli (což je vlastně druhá strana bonusového žetonu. V případě, že je hráč ve fázi 1 až 3, musí mu body ze shody vzoru vůči kamenům stačit na dosažení tohoto minimálního skóre. Ve fázi 1 to mohou být hodnoty 5/6/7, ve fázi 2 to mohou být hodnoty 7/8/9, ve fázi 3 to mohou být hodnoty 9/10/11 a od fáze 4 to mohou být hodnoty 11/12/13 podle toho, jaké bonusové žetony se nalosovaly do hry během přípravy hry.
Oblast cílů
Úkol může znít například „Měj na konci hry ve svých archívech alespoň 3 modré karty a zároveň alespoň 2 karty s vyobrazeným trojúhelníkem“. Ve hře jsou dva veřejné úkoly, to jsou karty vyložené na začátku hry poblíž dobíracího balíčku lícem nahoru.
Pokud hráč splní veřejný úkol a vsadil si na něj sázkovým žetonem, získá na konci hry odpovídající počet dodatečných bonusových bodů.
Pokud hráč splní veřejný úkol, ale nevsadí si na něj sázkovým žetonem, dodatečné bonusové body nezíská.
Pokud hráč nesplní veřejný úkol, ale přitom si na jeho splnění vsadil sázkovým žetonem, bude penalizován dodatečnými malusovými body na konci hry.
Pokud hráč nesplní veřejný úkol, ale nevsadil si na něj sázkovým žetonem během hry, žádné body nezíská ani neztratí.
Dále má každý hráč jednu kartu s tajným úkolem vedle své hráčské desky lícem dolů (může se na tajný úkol kdykoli podívat). Na tajné úkoly se nesází. Zisk bodů z tajného úkolu tedy není podmíněn sázkou na tajný úkol – pokud hráč splní svůj tajný úkol, získá dodatečné bonusové body, pokud úkol nesplní, body ani nezíská, ani neztratí, čili nesplnění tajného úkolu nevede z odečtení malusových bodů.