Cíl hry
Hráči jakožto hlavy předních mafiánských rodin se snaží vytvořit co nejsilnější gang, díky kterému ovládnou město, získají pod svou kontrolu co nejvíce budov ve městě, vyberou co nejvíce peněz na nájmech a obchodu ve městě a ve finále pomocí získaných indícií vypátrají, kde se ukrývá Vittorio Russo, účetní dona Bonanniho. K tomu budují svou zločineckou organizaci z mladíků najatých na ulici. V pozdějších fázích dochází ke střetům mezi jednotlivými gangy za účelem získání indícií, protože kdo jich má nejvíce a na konci hry odhalí úkryt Vittoria Russa, získá další výraznou finanční odměnu. Vítězí hráč, který po odehrání všech miniher, ze kterých se hra skládá, a vyhodnoceních, které jsou prováděny v průběhu, má nejvíce peněz.
Posloupnost miniher a vyhodnocení je následující:
- Rozděl a panuj
- Vlivní páni
- Dominance
- Na férovku
- Inventura
- Na plný plyn
Terminologie – termíny použité ve hře
Figurky
U figurek rozlišujeme následující:
- Gangster – figurka gangstera, kterou hráč pokládá na konkrétní křižovatku. Tím gangster určuje perimetr působnosti správců, kteří jsou mu podřízení. Hráč má 4 figurky gangsterů ve své barvě, rozlišené od sebe písmeny A, B, C nebo D, protože ve hře je potřeba od sebe rozlišit jednotlivé gangstery navzájem, pod nimi budované gangy a nebo množinu správců, která mu podléhá na začátku hry.
- Správce – figurka správce, kterou hráč pokládá na konkrétní budovu. Tím správce určuje druh odměn a jejich výši nebo druh akce a jejich provedení, protože každá budovy poskytuje něco jiného. Správce má na sobě symbol specializace na konkrétní druh nebo podruh budovy, díky které v budovách odpovídajícího symbolu pracuje efektivněji. Z tohoto hlediska můžeme správce dále dělit na:
- Manažer – figurka správce umístěná na budovu, kdy symbol jeho specializace ODPOVÍDÁ druhy či podruhu budovy. Označení Manažer značí vyšší úroveň jeho dovedností a odpovědnosti v budovách se STEJNÝM symbolem – získává více peněz nebo větší odměny a podobně.
- Asistent – figurka správce umístěná na budovu, kdy symbol jeho specializace NEODPOVÍDÁ druhy či podruhu budovy. Označení Asistent značí schopnost řídit budovy daného typu s JINÝM symbolem, ale nemusí být tak efektivní v získávání peněz nebo větších odměn.
Herní dílky – křižovatky a budovy
Ulice v NewYorku jsou dvojího typu, jsou na sebe pravoúhlé a děj hry se odehrává v bloku 6×6 vytyčeným následujícími ulicemi:
- Avenues (modré)
- 1ST Avenue (1ST)
- 2ND Avenue (2ND)
- 3RD Avenue (3RD)
- LEXINGTON Avenue (LEX)
- PARK Avenue (PARK)
- MADISON Avenue (MADI)
- Streets (zelené)
- 47TH Street (47TH)
- 48TH Street (48TH)
- 49TH Street (49TH)
- 50TH Street (50TH)
- 51ST Street (51ST)
- 52ND Street (52ND)
Vložením herních dílků křižovatek na konkrétní lokaci do matice 6×6 se dílek stane konkrétní křižovatkou, křížením dvou ulic. Jejich lokaci v pravidlech značíme křížením příslušných ulic podle vzoru Avenue / Street, takže například LEXINGTON Avenue / 50TH Street a nebo ve zkratkách LEX/50TH.
Křižovatka kromě vyobrazeného křížení ulic uprostřed na sobě nese v rohových segmentech herního dílku vyobrazení budov. Budovy jsou čtyř druhů a budova každého druhu je na křižovatce zastoupena právě jedenkrát. Na segmentu určeném pro daný druh budovy je na jednotlivých dílcích vyobrazena konkrétní budova daného druhu. Každý druh budov má ve hře jinou funkci a přináší jiné odměny, či spouští jiné akce. Efekty jednotlivých budov se spouštějí umístěním správců do těchto budov. Zde je krátký přehled i s jednoduchými popisy budov a jejich efektů:
- Obytné budovy – přinášejí odměny ve formě okamžitých peněz z nájmů, jejich výše je ovlivněna atraktivitou lokace (tj. hodnotou křižovatky a získá ji jakýkoli správce) a odměnou za její kvalifikovanou správu (získá pouze Manažer), jejíž výše je odpovídající velikosti budovy a je vyznačena počtem mincí přímo na dané budově. Počet mincí na budově rovněž slouží k ocenění dominance při správě budov na konkrétní lokaci nebo v konkrétním bloku.
- Činžák malý – 12x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $2
- Činžák střední – 12x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $3
- Činžák luxusní – 12x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $5
- Obchodní budovy – přinášejí peněžní odměny za zprostředkování prodeje / nákupu dodávaných / poptávaných produktů. Každý sklad dodává 2 kusy stejného produktu, každý bar poptává po jednom kuse od dvou různých produktů. Každá obchodní budova nabízí odměnu za úspěšné zprostředkování obchodu ve výši atraktivity lokace (tj. hodnotou křižovatky a získá ji jakýkoli správce) a odměnu za kvalifikovanou správu (získá pouze Manažer). Za spárování nabídky a poptávky se odměny vyplácejí až po skončení druhé minihry Vlivní páni.
- Bar denní – 6x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $2
- Bar noční – 6x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $4
- Bar soukromý – 8x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $5
- Sklad místní – 4x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $1
- Sklad regionální – 6x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $2
- Sklad velkoobchodní – 6x ve hře, odměna za kvalifikovanou správu $3
- Městské budovy – přinášejí odměny ve formě karet indicií. V závislosti na tom, jak se podařilo hráči propojit velké budovy jednoho podtypu budov s jednou až třemi malými budovami stejného podtypu, hráč získává rozdílný počet dalších indicií, které vedou k nalezení úkrytu.
- Nemocnice ústřední – 3x ve hře
- Nemocnice okresní – 9x ve hře
- Úřad městský – 3x ve hře
- Úřad místní – 9x ve hře
- Policejní ústředí – 3x ve hře
- Policejní stanice – 9x ve hře
- Budovy podsvětí – spouštějí různé akce, které hráči umožňují získat další peníze, nebo karty indicií, nebo alespoň indicie samotné.
- Výrobna falšovaných dokladů
- Zbrojnice malá
- Zbrojnice střední
- Tělocvična malá
- Tělocvična střední
- Knihovna malá
- Knihovna střední
- Kasino malé
- Kasino střední
Další pojmy se vztahují k Obchodním budovám a sice jsou to produkty, které dodávají sklady nebo které poptávají bary:
Další pojmy se vztahují k Obchodním budovám a sice jsou to produkty, které dodávají sklady nebo které poptávají bary:
- Ryby
- Maso
- Doutníky
- Alkohol
Komponenty a příprava hry
Plán města, křižovatky a budovy
Příprava rámečku pro herní plán města
Do prostředka herního stolu sestavte čtvercový herní rámeček s názvy jednotlivých ulic – Avenues a Streets. Avenues jsou ulice pro účely hry označeny modrou barvou a ve skutečném světě a skutečném městě New York je jejich směr od Jihozápadu na Severovýchod. Streets jsou ve hře značeny zelenou barvou a ve skutečném světě vedou od Severozápadu k Jihovýchodu. Při sestavování tedy střídavě přikládejte k sobě rámečkové díly s prostřídanými barvami – modrá <-> zelená <-> modrá <-> zelená. Jako pomůcku pro správné sestavení rámečku si vezměte na pomoc jednu kartu agregace, ze které jasně vyplývá, jak na sebe dílky rámečku navazují. Každému hráči dejte jednu agregační kartu takovou, aby pootočení ulic na agregační kartě odpovídalo sestavenému rámečku tak, jak ho hráč vidí před sebou.
Poznámka: Pro účely pravidel a české terminologie používám pojem „ulice“ pro všechny ulice ve hře, i když samozřejmě slovo „ulice“ je překladem slova „street“. Pokud budu potřebovat rozlišit konkrétní ulici nebo skupinu ulic, použiju vždy anglický význam, tedy Avenue nebo Avenues či Street nebo Streets. Zároveň budu používat zkratky daných ulic, které v případě Avenues jsou pořadová čísla dané Avenue nebo zkratka jejich názvu a v případě Streets jsou pořadová čísla ulic. Křižovatky se snažím označovat uvedením plného jména nebo jeho zkratky Avenue na prvním místě, následované lomítkem a plným jménem nebo zkratkou pro danou Street.
Příprava herního plánu města
Herní plán představuje blok několika ulic a zejména jejich křižovatek města New York kolem roku 1920. Jednotlivé dílky křižovatek zamíchejte a v náhodném pořadí a náhodném pootočení je vložte do připraveného rámečku. Tak získáte herní plán města tvořený z jednotlivých dílků křižovatek sestavených do matice 6×6 uvnitř rámečku.
Každá ulice má svojí hodnotu, kterou určete na začátku hry následovně: hoďte všemi 12ti hodnotovými kostkami – 6ti modrými kostkami pro Avenues a 6ti zelenými kostkami pro Streets. Potom náhodně kostky přiřaďte každé ulici tak, že každou kostku s hozenou hodnotou položte k názvu jedné ulice na rámečku s odpovídající barvou.
Každá křižovatka má svojí hodnotu, která je prostým součtem hodnoty ulic, které se na křižovatce střetávají. Tím vznikají pokaždé jinak bohaté ulice a bloky města.
Nezapomeňte, že směr a pořadí jednotlivých ulic je dané plánem města New York a tudíž rámečkem a jako pomůcka vám slouží agregační karta.
Příklad: Hodnota křižovatky je součet hodnot dvou kostek určujících hodnotu jednotlivých ulic. Karel, pověřený přípravou hry, hodil modrými kostkami hodnoty 5, 6, 2, 2, 5, 1 a zelenými 4, 1, 3, 5, 5, 2. Kostky v tomto pořadí přiřadil ulicím, takže MADISON AVENUE přiřadil modrou kostkou hodnotu 5 a tak dále, až poslední modrou kostku s hodnotou 1 přiřadil 1ST AVENUE. Zelené kostky přiřadil tak, že začal 47TH STREET a zelenou kostkou s hodnotou 4 a tak dále, až poslední zelenou kostku s hodnotou 2 přiřadil 52ND STREET.
Karel navíc využil příslušných okének na svojí kartě agregace a všechny hodnoty jednotlivých ulic si do ní zapsal. Takže teď může velmi jednoduše na své kartě spočítat (nebo si i poznačit) hodnotu jakékoli křižovatky, aniž by musel koukat při úvahách na herní plán. Podívej se na červená čísla v průsečíku ulic na následujícím obrázku, případně si pomoz jezdcem pro porovnání stavu po hození kostek a po výpočtu hodnot křižovatek následujících příkladů:
Křižovatka ulic 2ND/51ST, má hodnotu 10, protože 2ND AVENUE má hodnotu 5 a 51ST STREET má také hodnotu 5.
Další hodnota křižovatky, například MADI/52ND, je prostým součtem 5+2=7.
Posledním příkladem je hodnota křižovatky 3RD/50ST, která je tedy také 7, ale sčítáme jiné ulice, tudíž 2+5=7.
A tak dále. Tím vzniknou všechny hodnoty křižovatek, některé jsou zajímavé (bohaté), jiné méně zajímavé nebo dokonce nezajímavé (chudé).
![](https://i0.wp.com/playasap.eu/wp-content/uploads/2024/04/hodnota-krizovatek-bez-vypoctu.png?resize=850%2C850&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/playasap.eu/wp-content/uploads/2024/04/hodnota-krizovatek-vypoctena.png?resize=850%2C850&ssl=1)
Herní dílky křižovatek mají ve svých rozích budovy. Vždy je v každém rohu právě jedna budova daného druhu – obytný dům, obchodní budova, městská budova a budova podsvětí. Každý druh budovy má ve hře jiný účel a poskytuje hráči peníze či indície různým způsobem. Navíc jednotlivé poddruhy budov způsobují jiný efekt při jejich obsazení správcem a podle pravidel o umisťování správců. Hráč může čerpat výhody ze správcovství pouze jím obsazené budovy.
Druhy a poddruhy budov a jejich účel
- Obytné domy poskytují okamžitě peníze. Pokud hráč obsadí správcem obytnou budovu, dostane tolik peněz, kolik je hodnota křižovatky, na které dům stojí (viz. kostky úrovně ulic) a navíc tolik peněz, kolik přináší daný poddruh obytného domu – malý, střední a velký činžák, což je určeno počtem vyobrazeného množství komínů. Tyto peníze si hráč ihned poznačí na své herní desce.
- Obchodní budovy poskytují také peníze, ale ne okamžitě. K jejich zisku a připsání na účet hráče tak dojde až v minihře „Nabídka, která se neodmítá“. Poddruhy obchodních budov jsou bary nebo sklady a nikdy nejsou na jedné křižovatce zastoupeny oba tyto poddruhy, ale pouze jeden z nich. Každý sklad poskytuje dva kusy různých produktů z těchto čtyř – ryby, doutníky, alkohol, maso. Každý bar vyžaduje dva různé produkty pro svůj provoz. Peněžní hodnota (zisk z jejich dodávky) těchto kusů produktů je dána hodnotou křižovatek, na kterých stojí sklad a bar, které mezi s sebou uzavřely obchod. To znamená, že pokud obsadíte správcem bar, který požaduje například maso a doutníky, musíte se snažit získat také sklady, které maso a/nebo doutníky dodávají. Obchod se uskuteční jen tehdy, když k nabízenému kusu produktu z Vámi obsazeného skladu máte obsazený také bar, který takový produkt vyžaduje.
- Městské budovy poskytují nikoli peníze, ale další karty indicií. Poddruhy městských budov tvoří (podobně jako bary a sklady) dvojice, které je třeba propojit navzájem (umístěním svých správců), aby vydaly jistý počet karet indícií. Jednu velkou budovu – velké nemocnice nebo ústředí poštovních úřadů nebo velitelství policie je možné propojit až se třemi malými budovami – nemocnice až se třemi malými ošetřovnami, ústředí poštovního úřadu až se třemi menšími poštami a konečně velitelství policie až se třemi malými policejními stanicemi. Počet karet indicií, které hráč získá ve chvíli vytvoření propojení mezi velkou a příslušnou malou městskou budovou je popsán později.
- Budovy podsvětí neposkytují peníze ani indície přímo. Hráč během hry získává kromě karet indicií i karty s mimořádnými akcemi. Každá taková karta na sobě nese symbol poddruhu budovy podsvětí. Aby mohl hráč aktivovat akci na kartě, musí správcem obsadit některou z budov podsvětí odpovídajícího poddruhu.
Karty indicií
Karty indicií jsou hlavní herní komponentou hry. Mají na sobě několik symbolů a ve hře plní několik úkolů podle toho, na jaký symbol se momentálně zaměříme.
Vlevo nahoře najdeme tři barevné symboly a hodnoty vlastností. Zelený kroužek s knihami – chytrost. Bílý kroužek s boxerskými rukavicemi – síla. Modrý kroužek s nábojem – výzbroj. Každá karta indicie obsahuje jinou kombinaci hodnot těchto tří vlastností. Tyto hodnoty a vlastnosti přijdou ke slovu hlavně v minihře „Na férovku“.
Vpravo dole najdeme symbol indície. Ten obsahuje nápovědu, kde se účetní Vittorio neukrývá! Čím více máte karet s indíciemi, kde se Vittorio Russo neukrývá, tím snáze byste měli odhalit jeho skutečný úkryt, což je jedním z dobře finančně ohodnocených cílů hry. Indície jsou trojího druhu.
První skupinou indícií jsou modré indicie napovídající na které třídě/Avenue se Vittorio neukrývá – 1st Avenue (zkratka 1ST), 2nd Avenue (zkratka 2ND), 3rd Avenue (zkratka 3RD), Lexington Avenue (zkratka LEX), Park Avenue (zkratka PARK) a Madison Avenue (zkratka MADI).
Druhou skupinou indícií jsou zelené indicie napovídající na které ulici/Street se Vittorio neukrývá – 47th Street (zkratka 47TH), 48th Street (zkratka 48TH), 49th Street (zkratka 49TH), 50th Street (zkratka 50TH), 51st Street (zkratka 51ST), 52nd Street (zkratka 52ND).
Názvy ulic a jejich zkratky už znáte z přípravy herního rámečku a z agregačních karet, kam si můžete zapisovat hodnoty jednotlivých ulic a spoustu dalších zajímavých věcí.
Třetí skupinou indícií jsou indicie budov, což jsou symboly jednotlivých druhů budov, ve kterých se Vittorio neukrývá. Jednotlivé druhy budov mají ještě své poddruhy a podrobně budou popsány dále. V tuto chvíli je důležité vědět, že indíciemi mohou být obytné domy (malý a velký činžák), obchodní budovy (bary a sklady), městské budovy (hlavní budovy nemocnic, pošt a policejních stanic a jejich filiálek a služeben) a nakonec budovy podsvětí. Také s těmito pojmy už jste se seznámili v odstavcích pojednávajících o budovách.
Tyto symboly indicií jsou důležité po celou dobu hry, ale jejich hlavní smysl se projeví v poslední minihře „Odhalení“. Během celé hry si hráči indície ze získaných karet přenášejí do svojí karty agregace informací (viz. dále), což je vlastně takový diář správného mafiána, díky kterému má neustálý přehled o svém majetku, vlivu správců na jednotlivé budovy nebo skladbě gangstrů v jednotlivých gangzích.
DŮLEŽITÉ: Kdykoli hráč musí ukázat protihráčům některou ze získaných karet indícií nebo ji musí odevzdat některému protihráči, vždy tak učiní způsobem, aby ostatní protihráči neviděli symbol indície (např. v minihře „Na férovku“). To znamená, že spodní pravý roh karty vždy zakryje například palcem ruky, kterou kartu vykládá/ukazuje, nebo jinými kartami, pokud jich vykládá/ukazuje více najednou.
Vlevo dole najdeme symboly jednotlivých městských budov či budov podsvětí s jejich bodovou hodnotou – nemocnice (symbol červeného kříže), policie (symbol policerjního odznaku), poštovního úřadu (symbol telefonního aparátu), tělocvičny (symbol boxerských rukavic), překupníka zbraní (symbol náboje) a knihovny (symbol knih) a dalších. Tyto symboly přijdou ke slovu v minihrách „Přeskupení“ a „Inventura“. Během hry se hráč snaží v jednotlivých gangzích zkompletovat sadu tří a více stejných symbolů, což mu umožní získat dodatečné příjmy za vliv v takových budovách, pokud má správce alespoň v jedné budově se stejným symbolem.
Příprava karetního balíčku
Toto je nejdůležitější část přípravy hry, proto k ní přistupujte pečlivě!
- Vezměte všechny karty indícií lícem nahoru a roztřiďte je do 16ti balíčků podle shodného symbolu indície na kartě. Nyní utvořte tři řady balíčků pod sebou, takže budete tedy mít první skupinu šesti balíčků s třídami/Avenues v první řadě, druhou skupinu šesti balíčků s ulicemi/Streets ve druhé řadě a třetí skupinu čtyř balíčků se symboly indicií budov ve třetí řadě.
- Nyní z každého balíčku náhodně odeberte tolik karet, aby v každém balíčku zůstal počet karet podle počtu hráčů podle tabulky. Odebrané karty odložte do krabice lícem dolů, už je nebudete potřebovat.
- Nyní všechny balíčky v jednotlivých řadách otočte lícem dolů. Pořadí balíčků v řadách nemusíte zachovat, ale musíte zachovat příslušnost balíčku do konkrétní řady, takže i po otočení lícem dolů stále máte první skupinu šesti balíčků s třídami/Avenues v první řadě, druhou skupinu šesti balíčků s ulicemi/Streets ve druhé řadě a třetí skupinu čtyř balíčků se symboly indicií budov ve třetí řadě. Toto už neověříte, protože máte karty lícem dolů, proto je třeba toto dělat velmi pečlivě.
- Nyní náhodně proházejte balíčky v každé řadě tolikrát, kolikrát uznáte za vhodné, aby si hráči přestali pamatovat, který balíček v které řadě obsahuje kterou indícii. Nezapomeňte, že můžete prohazovat jen celé balíčky v konkrétní řadě. Nesmíte prohazovat jen části balíčků nebo nesmíte prohazovat balíčky mezi jednotlivými řadami!
- Po dostatečném promíchaní celých řad s balíčky odeberte z každé řady právě jeden celý balíček s kartami indicií! Zůstane vám tedy lícem dolů obracená první skupina již jen pěti balíčků s ulicemi/Streets v první řadě, druhá skupina již jen pěti balíčků s třídami/Avenues ve druhé řadě a třetí skupina tří balíčků se symboly indicií budov ve třetí řadě.
- Odebrané tři balíčky spojte v jeden balíček tak, aby nikdo neviděl líce karet a takto vzniklý balíček odložte mimo dosah všech hráčů, ale tak, aby jeho obsah zůstal nezměněn a lícem dolů. Budete je potřebovat v poslední minihře „Odhalení“, proto je nesmíte smíchat s kartami, které již hru opustily a jsou v krabici.
- Zbylých 13 balíčků na stole opatrně spojte v jeden, ten velmi pečlivě a dlouho lícem dolů promíchejte, aby se jednotlivé druhy stejných indícií dostaly od sebe. Nikdo z hráčů nesmí vidět žádnou z karet . Prozatím položte balíček na okraj herního stolu.
Počet hráčů | Počet karet v každém balíčku | Počet karet ve hře celkem |
4 | 7 | 112 |
3 | 6 | 96 |
2 | 5 | 80 |
Tabulka počtu karet ve hře v závislosti na počtu hráčů