Sázky – koření RunArchu

Sázky v poslední verzi RunArchu (přelom roku 2022 a 2023, čili verze hry, se kterou jsme šli na natáčení Obhajoby v soutěži Den deskovek) se staly jeho nedílnou součástí, ačkoli jsme je přidaly po testování hry porotci. Vycítili jsme totiž, že některé připomínky porotců nás k tomu přímo či nepřímo vyzývali, abychom trochu oživily dění na deskách hráčů. Pevně věřím, že se staly oblíbenou variantou hry, která zatraktivní hru hráče na svojí desce a poskytne nové rozhodovací momenty.

Poznámka: Hru je možné i nadále hrát se starými pravidly bez „zlatých kostiček“ a bez sázkových žetonů. V takovém případě se předpokládá, že archív je naplněn zcela ve chvíli, kdy jsou v něm čtyři karty. Přesto si myslíme, že hráči budou raději hrát variantu se sázkami, která je zcela pohltí.

Jak píšu v jiném článku, na myšlenku sázek nás (možná mimoděk) přivedl Petr Čáslava, který použil větu ve smyslu „… kostičku dostanu a zatipuju si, co udělám“. Kostička pro posilování hodnoty tedy získala od poroty víceméně požehnání, i když s několika výtkami. Zaprvé – prý nemáme pod kontrolou, kdy se kostička dostává do hry. A zadruhé – prý nijak moc neoživuje to dění na desce hráče, které by se paradoxně mohlo stát mnohem bohatší. Rozložit význam dění během hry mezi herní plán (tak to fungovalo před zavedením desek hráčů) a právě desky hráčů se ukázalo jako velmi dobrá připomínka. Hra na herním plánu je nyní způsob, jak získat obodované karty pro uložení do archívů. A kompletní dění na herní desce, což je primárně shromažďování karet do archívů podle jejich barev a run, bylo díky připomínkám ještě okořeněno sázením na počet karet na konci hry v tom kterém archívu! Což je zábavnější a více strategický způsob, jak karty do jednotlivých archívů vkládat a jaká hráčská rozhodnutí jsme hráčům díky sázkám umožnili.

Výrazně se také zvýšil význam bodovací stupnice, na které se zaznamenává maximální bodový zisk obodováním jedné jediné karty. Zmizely fixní hodnoty archívů a nahradila je právě hodnota z této stupnice. Platí tu přímá úměra – čím vyšší hodnotu obodování jedné karty hráč během hry na herním plánu získá, tím vyšší hodnotu potom nesou jeho sázky zlatými nebo stříbrnými žetony sázek na naplnění archívů konkrétním počtem karet. Přímočaré, efektivní, prostě pěkné.

Než se pustíme do příkladů sázek a výpočtů zisků nebo ztrát z nich, je třeba si ještě říct, že hodnota zisku či ztráty je jiná u sázky zlatým nebo stříbrným žetonem. Později ti napíšu, jak to tedy u jednotlivých žetonů probíhá. Teď je třeba si uvědomit, co vyplynulo z výše uvedeného a sice že na rozdíl od předchozí verze nyní platí následující:

Archívy už nebodují automaticky

Archívy nově nedávají svoje body na konci hry automaticky! Aby vám archív dal na konci hry počet bodů z ukazatele nejvyššího skóre za jednotlivou kartu, musíte si na něj vsadit! Sázky jsou teď nedílnou součástí zisku bonusových bodů na konci hry, bez sázek žádné body nebudou. Bohužel to s sebou nese i riziko ztrát, neboli malusů. Bonusy a malusy jsou v nové verzi pevně ukotveny do systému sázek a vlastně už do celého systému a mechanik hry.
Sázku na archív hráč provádí umístěním sázkového žetonu do archívu, na jedno ze 4 políček, které je spjato s množstvím karet v archívu na konci hry. Hráč si tak může vsadit na to, že v tom konkrétním archívu bude mít na konci hry právě tolik karet, kolik označil sázkou. Od dvou karet do pěti. Hráč si může do jednoho archívu vsadit i vícekrát, ale vždy jen jednou na konkrétní počet karet, tzn. jen jednou na konkrétní sázkovou příležitost.
Když je v archívu na konci hry tolik karet, na kolik si hráč v tomto archívu vsadil, získává hráč za tuto sázku bonus, to jest připočte si počet bodů, který se rovná:

  • v případě zlatého sázkového žetonu počtu bodů na stupnici nejvyššího skóre samostatně obodované karty, tzv. maximum z karty
  • v případě stříbrného sázkového žetonu polovinu (zaokrouhleno nahoru) počtu bodů na stupnici nejvyššího skóre samostatně obodované karty, tzn. polovinu maxima z karty zaokrouhlenou nahoru
  • plus počet bodů za počet karet, na které si hráč vsadil

Když v archívu není tolik karet, na kolik si hráč vsadil, získává hráč za sázku malus, to jest odečte si počet bodů, který se rovná:

  • v případě zlatého i stříbrného sázkového žetonu počtu bodů na stupnici nejvyššího skóre samostatně obodované karty, tzn. mínus maximum z karty
  • v případě malusu se body ve výši počtu karet, na které vsadil, neodpočítávají

Poznámka: Když to domyslíš do důsledku, stříbrná sázka je problém. Její bonus/zisk je polovinou zisku ze sázky zlatým žetonem, zatímco její malus/ztráta je stejná jako u zlatého žetonu. Čili chybnou sázku stříbrným nebo zlatým žetonem lze kompenzovat správnou sázkou zlatým žetonem, ale kompenzace této předchozí ztráty další správnou sázkou stříbrným žetonem je nedostatečná. Pokusem o kompenzaci myslím opětovnou sázku do stejného archívu v případě, že je zřejmé, že první sázka už nedopadne. Přemýšlej o tom, nebo se zeptej.

Příklady sázek na archívy

Asi nejsnazší je pochopit sázky zlatými a stříbrnými žetony na příkladech. Takže si představ situaci, kdy modrý hráč na konci hry má svůj ukazatel nejvyššího skóre za jednotlivou obodovanou kartu na hodnotě 13 (dále označeno jako maximum karty). To použijeme pro všechny příklady.

Příklad 1 – kolik bodů za jednoduché sázky na archívy?

Hráč vsadil (pro potřebu níže uvedeného příkladu) na každý archív jeden žeton – jeden stříbrný a dva zlaté podle zobrazeného obrázku. Na něm vidíš i konečné rozložení karet v archívech na konci hry. Rozeberme si příklad počítání sázek.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze první levý archív:
Tři karty, každá má jinou barvu, což je splnění podmínky archívu. To, že jsou tam dvě jery (modrá a červená), to nevadí, protože v levém archivu se mohou ukládat jen karty různých barev, na runách nezáleží.

  • Sázka zlatého žetonu vyšla. Byl vsazen na 3 karty v archívu a ty tam skutečně jsou. Hráč tedy získává za tuto sázku bonus 13 bodů za zahrané maximum karty plus 3 body za sázku na 3 karty (to číslo 3× vlevo vedle zlatého žetonu). To je 16 bodů za zlatý žeton.
  • Celkově tedy za tuto sázku v levém archívu získal 16 bodů.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze druhý prostřední archív:
Dvě karty, každá má jinou runu, což je splnění podmínky archívu. Na barvě karet nesejde, i kdyby byly stejné, protože v prostředním archívu se mohou ukládat jen karty s různými runami.

  • Sázka stříbrného žetonu vyšla. Byl vsazen na 2 karty v archívu a ty tam skutečně jsou. Hráč tedy získává za tuto sázku bonus 7 bodů za zahrané maximum karty, protože polovina maxima zaokrouhlená nahoru je 7 (13 / 2 = 6,5 -> 7 bodů). Body za počet karet (to číslo 2× vlevo vedle stříbrného žetonu) se v případě bonusů rovněž přičítá, takže hráč získá další 2 body. Celkem za stříbrný žeton získává 7 + 2 = 9 bodů.
  • Celkově tedy za tuto sázku v prostředním archívu získal 9 bodů.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze třetí pravý archív:
Pět karet, různé barvy, ale pětkrát stejný teiwaz, což splňuje podmínku archívu, protože v pravém archívu se hráč musí při dalších přikládaných kartách rozhodnout, zda v tomto archívu bude ukládat karty stejné barvy nebo karty stejných run.

  • Sázka zlatého žetonu vyšla. Byl vsazen na 5 karet v archívu a ty tam skutečně jsou. Hráč tedy získává za tuto sázku bonus 13 bodů za zahrané maximum karty plus 5 bodů za sázku na 5 karet (to číslo 5× vlevo vedle zlatého žetonu). To je 18 bodů za zlatý žeton.
  • Celkově tedy za tuto sázku v pravém archívu získal 18 bodů.

Konečná bilance pro hráče, který takto nasázel jednotlivé sázky, je tedy 16+9+18 = 43 bodů.

Příklad 2 – jak se počítají špatné sázky?

Hráč vsadil (pro potřebu níže uvedeného příkladu) na každý archív tři žetony – dva stříbrné a jeden zlatý podle zobrazeného obrázku. Na něm vidíš i konečné rozložení karet v archívech na konci hry. Všimni si, že karet je jen devět, tento hráč tedy zjevně nebyl tím, kdo ukončil hru uložením desáté karty do archívů. Rozeberme si příklad počítání sázek.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze první levý archív:
Tři karty, každá má jinou barvu, což je splnění podmínky archívu. To, že jsou tam dvě jery (modrá a červená), to nevadí, protože v levém archivu se mohou ukládat jen karty různých barev, na runách nezáleží.

  • Sázka zlatého žetonu NEvyšla! Byl vsazen na 4 karty v archívu, ale jsou tam skutečně 3. Hráč si tedy odečte malus 13 bodů za zahrané maximum karty. Body za počet karet (to číslo 4× vlevo vedle zlatého žetonu) se v případě malusů neodčítá.
  • Celkově tedy za tuto sázku v levém archívu ztratil –13 bodů.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze druhý prostřední archív:
Tři karty, každá má jinou runu, což je splnění podmínky archívu. Na barvě karet nesejde, i když jsou tam dvě stejné modré karty, protože v prostředním archívu se mohou ukládat jen karty s různými runami.

  • Sázka stříbrného žetonu vyšla. Byl vsazen na 2 karty v archívu a ty tam skutečně jsou. Hráč tedy získává za tuto sázku bonus 7 bodů za zahrané maximum karty, protože polovina maxima zaokrouhlená nahoru je 7 (13 / 2 = 6,5 -> 7 bodů). Body za počet karet (to číslo 2× vlevo vedle stříbrného žetonu) se v případě bonusů rovněž přičítá, takže hráč získá další 2 body. Celkem za stříbrný žeton získává 7 + 2 = 9 bodů.
  • Celkově tedy za tuto sázku v prostředním archívu získal 9 bodů.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze třetí pravý archív:
Pět karet, různé barvy, ale pětkrát stejný teiwaz, což splňuje podmínku archívu, protože v pravém archívu se hráč musí při dalších přikládaných kartách rozhodnout, zda v tomto archívu bude ukládat karty stejné barvy nebo karty stejných run.

  • Sázka zlatého žetonu vyšla. Byl vsazen na 5 karet v archívu a ty tam skutečně jsou. Hráč tedy získává za tuto sázku bonus 13 bodů za zahrané maximum karty plus 5 bodů za sázku na 5 karet (to číslo 5× vlevo vedle zlatého žetonu). To je 18 bodů za zlatý žeton.
  • Celkově tedy za tuto sázku v pravém archívu získal 18 bodů.

Konečná bilance pro hráče, který takto nasázel jednotlivé sázky, je tedy 16+9+18 = 43 bodů.

Příklad 3 – kolik bodů celkem za vícenásobné sázky na jeden archív?

Hráč vsadil (pro potřebu níže uvedeného příkladu) na každý archív dva žetony – stříbrný i zlatý podle zobrazených obrázků. Na nich vidíme i konečné rozložení karet v archívech na konci hry. Rozeberme si příklady.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze první levý archív:

  • Sázka zlatého žetonu vyšla. Byl vsazen na 4 karty v archívu a ty tam skutečně jsou. Hráč tedy získává za tuto sázku bonus 13 bodů za zahrané maximum karty plus 4 body za sázku na 4 karty (to číslo 4× vlevo vedle zlatého žetonu). To je 17 bodů za zlatý žeton.
  • Sázka stříbrného žetonu nevyšla! Byl vsazen na 3 karty v archívu, ale jsou tam skutečně 4. Hráč si tedy odečte malus 13 bodů za zahrané maximum karty. Body za počet karet (to číslo 3× vlevo vedle stříbrného žetonu) se v případě malusů neodčítá.
  • Celkově tedy za tyto dvě sázky v levém archívu získal 4 body.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocuji pouze druhý prostřední archív:

  • Sázka zlatého žetonu nevyšla. Byl vsazen na 3 karty v archívu, ale jsou tam skutečně 4. Hráč tedy za tuto sázku odečte malus 13 bodů za zahrané maximum karty. Body za počet karet (to číslo 3× vlevo vedle zlatého žetonu) se v případě malusů neodčítá. To je -13 bodů za zlatý žeton.
  • Sázka stříbrného žetonu vyšla! Byl vsazen na 4 karty v archívu a ty tam skutečně jsou. Hráč tedy získává za tuto sázku bonus 7 bodů za zahrané maximum karty, protože polovina maxima zaokrouhlená nahoru je 7 (13 / 2 = 6,5 -> 7 bodů). Body za počet karet (to číslo 4× vlevo vedle stříbrného žetonu) se v případě bonusů rovněž přičítá, takže hráč získá další 4 body. Celkem za stříbrný žeton získává 7 + 4 = 11 bodů.
  • Celkově tedy za tyto dvě sázky v prostředním archívu ztrácí –2 body.

Pro přesnost uvádím, že nyní vyhodnocujeme pouze třetí pravý archív:

  • Sázka zlatého žetonu nevyšla. Byl vsazen na 4 karty v archívu, ale jsou tam skutečně pouze 2. Hráč tedy za tuto sázku odečte malus 13 bodů za zahrané maximum karty. Body za počet karet (to číslo 4× vlevo vedle zlatého žetonu) se v případě malusů neodčítá. To je -13 bodů za zlatý žeton.
  • Sázka stříbrného žetonu nevyšla! Byl vsazen na 3 karty v archívu, ale jsou tam skutečně pouze 2. Hráč tedy za tuto sázku odečte malus 13 bodů za zahrané maximum karty. Body za počet karet (to číslo 3× vlevo vedle stříbrného žetonu) se v případě malusů neodčítá. To je -13 bodů za zlatý žeton.
  • Celkově tedy za tyto dvě sázky v prostředním archívu ztrácí –26 body.

Konečná bilance pro hráče, který takto nasázel jednotlivé sázky na všechny archívy tedy není moc příznivá. Díky sázkám přišel celkem o 24 bodů za archívy. (4 – 2 – 26 = 24 bodů)

Sázka zlatého žetonu nevyšla. Hráč tedy získává za tuto sázku malus 13 bodů za zahrané maximum karty.
Sázka stříbrného žetonu ale vyšla! Hráč si tedy přičte bonus 7 bodů (13 děleno 2 je 6,5, zaokrouhleno na celé body nahoru je 7) za zahrané maximum karty plus získá 3 body za sázku na 3 karty. To je 10 bodů za stříbrný žeton.
Celkově tedy za tyto dvě sázky ztratil 3 body (10 – 13 = -3). Všimněte si, že druhou sázku je možné chápat jako zajišťovací ve chvíli, kdy je jisté, že první sázka na archív už nevyjde.

Sázka zlatého žetonu nevyšla. Hráč tedy získává za tuto sázku malus 13 bodů za zahrané maximum karty.
Sázka stříbrného žetonu také nevyšla! Hráč si tedy odečte další malus 13 bodů za zahrané maximum karty.
Těmito dvěma nepovedenými sázkami si tedy hráč vysloužil malus, neboli odpočet ve výši 26 bodů. Sázejte proto s rozmyslem.