RunArch – pravidla psaná AI

Komponenty hry RunArch

Hra RunArch obsahuje následující komponenty:

  1. Herní plán: Je tvořen rámečkem z bodovacích stupnic (4 kusy), vytyčující prostor pro matici 5×5, do které jsou umístěny herní podložky (25 kusů) s různými barvami a tvary.
  2. Herní kameny: 25 různých kamenů, které jsou základními herními prvky. Každý kámen má svou barvu a tvar, které odpovídají některé z herních podložek na herním plánu.
  3. Herní karty: Každá karta má tři hlavní oblasti – oblast vzoru, oblast úkolů a oblast shody. Na kartách jsou zobrazené vzory z pěti kamenů. Hráči se snaží na herním plánu vytvořit pětice kamenů co nejvíce podobné vzorům.
  4. Desky hráčů: Každý hráč má svou desku zráče, na které jsou zobrazeny tři archivy pro uchování karet podle pravidel každého z archivů. Dále jsou zde zobrazena místa pro umístění sázkových žetonů a pro bonusové žetony.
  5. Žetony podmínek sázek: 10 kusů oboustranných žetonů s vyobrazením podmínky pro zisk sázkového žetonu, který je přiřazen k dané podmínce.
  6. Sázkové žetony: 10 kusů oboustranných sázkových žetonů, kde každá strana určuje typ sázky – zlatá nebo stříbrná sázka.
  7. Bonusové žetony: Pro každého hráče12 kusů oboustranných bonusových žetonů, které z jedné strany zobrazují podmínku minimální bodové hodnoty pro umístění právě bodované karty do archívu a z druhé strany symboly bonusů protihráče pro konkrétní fázi hry – vždy 3 shodné bonusy pro každou jednu ze čtyř fází hry.
  8. Bodovací označovače: Pro každého hráče 2 kusy pro zaznamenávání bodů na bodovacích stupnicích, jeden pro celkové skóre a druhý pro zaznamenání maximální hodnoty zahrané jednou kartou.

Příprava hry

Při přípravě hry se sestaví rámeček pro herní plán z bodovacích stupnic tak, aby na sebe hodnoty bodů vzestupně navazovaly. Poté se do vzniké matice 5×5 vloží buď zcela náhodně, nebo podle schémat v pravidlech či na webu zveřejněných, všech 25 unikátních herních podložek. Zamíchají se herní kameny a položí se náhodně vždy jeden kámen na jednu podložku (tzn. nemusí kámen odpovídat podložce ani barvou, ani tvarem). Na hodnotu 0 se položí všechny bodovací označovače. Hráči si ze zamíchaného dobíracího balíčku karet líznou dvě karty pro jednoduchou hru nebo čtyři karty pro rozšířenou hru. Tím končí příprava pro jednoduchou hru. V případě rozšířené hry postupujte ještě následovně. Každý hráč si podle barvy svých bodovacích označovačů vezme hráčskou desku stejné barvy a položí ji před sebe tak, aby mohl pod přední hranu desky snadno zastrkovat obodované karty. Dále náhodně vyberte šest z deseti žetonů podmínek sázek náhodnou stranou nahoru. Zbylé odložte do krabice, nebudete je potřebovat, vybrané umístěte vedle herního plánu tak, aby na ně oba hráči dobře viděli. Zatřesením v dlaních zamíchejte náhodně sázkové žetony a postupně přiřaďte ke každému žetonu podmínek sázek jeden sázkový žeton náhodnou barvou díky zatřesení. Další dva sázkové žetony umístěte na náhodné intervaly čísel na rámečku pro třetí fázi (pro body 51 až 75) opět náhodnou stranou. Zbylé dva sázkové žetony umístěte stejně na obláčky znázorňující intervaly na rámečku pro čtvrtou fázi hry (pro body 76 – 100). Nakonec vyberte 4 bonusové žetony pro každého hráče. To provedete tak, že všechny žetony otočíte bodovou hodnotou dolů na stole. Budete tak mít 24 žetonů ve dvou barvách hráčů, vždy po třech shodných symbolech s bonusy pro jednotlivé fáze. Zvolený hráč vybere po jednom žetonu od každého bonusového symbolu a dá si je k sobě. Zbylé žetony se shodnou barvou na straně bonusů se odstraní ze hry. Ze zbylých žetonů pro druhého hráče si hráč vezme ty naprosto identické s prvním hráčem, tzn. budou mít shodnou stranu s bonusy i druhou stranu s hodnotami, jen budou mít inverzní barvy. Na první políčko pro bonusové žetony na desce hráče si každý z hráčů položí všechny bonusové žetony otočené bodovou hodnotou nahoru v pořadí udaném symboly bonusů – dospod žeton s křížkem pro čtvrtou fázi, na něj žeton pro třetí fázi s jednosměrnými šipkami pro hraní diagonál, na něj žeton pro druhou fázi s kulatými šipkami pro dvojitý tah a nakonec nahoru žeton s oboustrannými šipkami pro šikmé tahy pro první fázi. Všechny žetony jsou tedy na sobě, přesně v tomto pořadí a svými bodovacími podmínkami nahoru a symboly bonusů dolů. Posledním krokem v přípravě rozšířené hry je to, že každý hráč musí podle své strategie a svého výběru odložit jednu kartu ze čtyř v ruce vedle hracího plánu jako veřejný úkol lícem nahoru a druhou kartu lícem dolů vedle své desky hráče jako svůj tajný soukromý úkol. Tím oběma hráčům zůstanou na ruce dvě karty stejně jako hráčům, kteří připravovali hru jednoduchou.

Zkrácená pravidla hry RunArch

  1. Příprava hry: Rozložte herní plán a zamíchejte herní kameny. Každý hráč si náhodně vybere karty a umístí je na svou hráčskou desku.
  2. Průběh hry: Hráči na řadě se snaží vytvořit na herním plánu vzor z kamenů, který odpovídá vzoru na jedné z jejich karet. Pokud se jim to podaří, mohou tuto kartu uložit do jednoho ze svých archívů na hráčské desce. Hráči mohou také vsadit na počet karet v archívech nebo na splnění určitých úkolů.
  3. Konec hry: Hra končí v kole, ve kterém některý z hráčů umístí do svých archívů desátou kartu. Hráč s nejvyšším počtem bodů získaných z karet, sázek a úkolů vyhrává.

1) Komponenty ve hře RunArch jsou:

  • Herní plán – matice 5×5 herních podložek
  • 25 herních kamenů různých tvarů a barev
  • Herní karty se třemi oblastmi – vzor, úkoly a oblast shody
  • Desky hráčů se třemi archívy
  • Žetony podmínek pro zisk sázkových žetonů
  • Sázkové žetony
  • Rámeček se stupnicí bodů a ukazateli skóre

2) Příprava hry:

  • Sestavení rámečku se stupnicí bodů 0-100
  • Umístění ukazatelů skóre na nulu
  • Sestavení herního plánu 5×5 podle pravidel pro rozmístění barev a tvarů
  • Náhodné rozmístění herních kamenů na herní plán
  • Rozdání 5 karet každému hráči, z nichž 2 jdou na veřejné úkoly, 1 jako tajný úkol a 2 do ruky
  • Vytvoření dobíracího balíčku a veřejné nabídky ze zbylých karet
  • Umístění 6 náhodných žetonů podmínek a sázkových žetonů na ně
  • Umístění 4 sázkových žetonů na rámeček

3) Pravidla hry RunArch (cca 1000 slov):

Herní materiál:

  • 25 herních kamenů různých tvarů (kolečko, trojúhelník, čtverec, pěticípá hvězda, šestiúhelník) a barev (červená, modrá, zelená, žlutá, fialová)
  • 25 herních podložek odpovídajících kamenům v barvě a tvaru
  • Herní karty se vzorem 5 kamenů, úkoly a oblastí shody (barva a tvar)
  • Desky hráčů se 3 archívy a podmínkami pro ukládání karet
  • Žetony podmínek pro zisk bodů a sázkové žetony
  • Rámeček se stupnicí 0-100 bodů a ukazateli skóre

Cíl hry: Získat co nejvíce bodů uložením karet do archívů, splněním úkolů a sázkami. Vyhrává hráč s nejvyšším skóre.

Příprava:

  1. Sestavte rámeček se stupnicí 0-100 bodů. Každý hráč umístí své ukazatele skóre na 0.
  2. Vytvořte herní plán 5×5 podložek bez opakování barev a tvarů v řádcích a sloupcích.
  3. Náhodně rozložte kameny na herní plán.
  4. Každý hráč dostane 5 karet. 2 jdou lícem nahoru jako veřejné úkoly, 1 lícem dolů jako tajný úkol a 2 do ruky.
  5. Vytvořte dobírací balíček a veřejnou nabídku ze zbylých karet.
  6. Na rámeček a vedle herního plánu umístěte náhodně žetony podmínek a sázky.

Průběh kola:

  1. Aktivní hráč provede až 2 výměny sousedních kamenů na herním plánu.
  2. Pokud má na plánu shodu se vzorem na kartě v ruce, může ji uložit do archivu dle pravidel.
  3. Může provést 1 sázku. Pak dobere kartu.
  4. Druhý hráč provádí stejné kroky.

Konec kola:

  • Kolo končí, když oba hráči provedli své tahy.
  • Když některý hráč uloží 10. kartu do archivů, následuje poslední kolo.

Konec hry:

  • Vyhodnoťte body za uložené karty a splněné úkoly.
  • Vyhodnoťte sázky.
  • Hráč s vyšším skóre vítězí. Při shodě vyhrává ten, kdo uložil kartu s vyšším maximem bodů.

Ukládání karet:

  • Kartu lze uložit, pokud odpovídá archivu a vzor na ní se alespoň ze 3/5 shoduje s rozložením kamenů.
  • Body za kartu jsou určeny její oblastí shody.
  • Karty v archívech musí splňovat barvy/tvary daného archivu.

Sázky:

  • V každém kole lze vsadit 1 žeton na libovolnou podmínku nebo archiv.
  • Body za sázky se udělují na konci hry dle splnění podmínky.

Úkoly:

  • Tajný úkol se vyhodnotí na konci hry.
  • Na veřejný úkol lze během hry vsadit. Body při splnění jako u sázek.